Posted inSmartwear

Review Xiaomi Mi Band 5

Introductie

Xiaomi is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de wereldwijde tech-scene. Met een hele range aan smartphones, smarthome oplossingen en andere ‘smart’ producten zijn zij al tien jaar een begrip. Onder al die producten vind je ook de zogenaamde fitness trackers. Dat zijn halve horloges die naast de tijd kunnen laten zien, ook nog eens je hartslag en activiteit kan bijhouden. Zo kun je zelf je bewegingsritme instellen en De vorige versie, de Mi Band 4 uit 2019, was al redelijk indrukwekkend door zijn veelzijdigheid. Die veelzijdigheid heeft Xiaomi doorgezet in een nieuwe versie. En om het je nu al te vertellen; de Xiaomi Mi Band 5 is een volwaardige sportcoach op polsformaat.

Bekijk de video

Specificaties

Band
MateriaalSiliconen
SluitingDrukknoop
KleurenZwart, wit, geel, oranje, paars, blauw,
navy, cyaan, groen, rood, roze, grijs
Totaal gewicht22 gram
Totale lengte155-219mm
Smartscreen
TypeAMOLED
ResolutieBluetooth V5.0
Batterij capaciteit125mAh
GebruikstijdStandby: +/- 14 dagen
Gebruik: +/- 7 dagen
Oplaadtijd: +/- 2 uur
SensorsHartslag, G-Sensor, Accelerometer
Connectie
VerbindingBluetooth V5.0
AppMi Fit app
OSAndroid 4.4+, iOS 10.0+
Content
Mi Band 5Oplaadkabel
Handleiding

Design

Als we kijken naar puur design, zien we grote overeenkomsten met de voorganger. Het lijkt op hetzelfde zwarte siliconen bandje met een soort LED schermpje. Juist in het laatste zit het verschil; het schermpje is tegenwoordig AMOLED, is iets groter en heeft kleinere randen. Dit zorgt voor meer ruimte en zicht op het scherm zelf. De siliconen band is tevens los verkrijgbaar in meerdere kleuren.

Op de achterkant van de smartscreen is de hartslagsensor al gauw gevonden. Echter werkt dit niet geheel nauwkeurig, maar daarover straks meer. Naast de sensor is ook het oplaadpunt te zien. Bij de Mi Band 4 moest je de Mi Band uit het bandje halen, maar nu hoeft dat gelukkig niet meer. Het oplaadkabeltje bevestigd zich magnetisch aan de onderzijde. Dit scheelt veel gepeuter en het is dan ook het bewijs dat Xiaomi goed heeft gekeken naar gebruikerservaringen.

Gebruiksgemak

Waar het vooral om gaat bij fitness trackers is het gebruiksgemak. Als gebruiker wil je immers snel wat in kunnen stellen en in een oogopslag zien wat je huidige stand van zaken is. De Xiaomi Mi Band 5 is hierin geslaagd. De fysieke bediening is in drie stukken opgedeeld. Het eerste gedeelte bestaat uit het opheffen van je pols; hiermee gaat het scherm automatisch aan. Het tweede gedeelte is de touchknop. Dit werkt als een soort homebutton voor het menu, net zoals op een iPhone. Het derde gedeelte bestaat uit het touchscherm. Hiermee kan je omhoog en omlaag, links en rechts swipen. Zo ga je makkelijk door het menu, opties en notificaties heen.

Notificaties? Jazeker! Na de Mi Fit app te hebben geïnstalleerd (hierover zo meer) en je de nodige permissies op je telefoon hebt gegeven, is het mogelijk om zowat elke notificatie door te sturen naar de Mi Band 5. Deze trilt en laat je het bericht zien zover mogelijk. Door het kleine scherm is het bij langere berichten wel lastiger te zien, maar gelukkig kan je door je bericht heen scrollen. De Mi Band 4 had dit ook al, maar door het grotere scherm van de Mi Band 5 is het net even beter.

Batterij

Wat zeker ook belangrijk is, is de batterijduur. In de specificaties heb je al kunnen zien dat de Mi Band 5 een 125mAh batterij heeft. Dit is wel iets minder als de Mi Band 4. Dit resulteert in een standby tijd van ongeveer 14 dagen en een gebruikstijd van ongeveer 7. Afhankelijk van de instellingen die je kunt doen voor activiteitscontrole, kan dit zelfs teruglopen naar 5 dagen. Gelukkig is de oplaadtijd wel erg snel, het opladen doe je namelijk van 0 naar 100 in 2 uur.

Software

Als we kijken naar de Mi Fit app, dan zien je snel dat dit eigenlijk niet anders is dan een universele app. De Mi Fit app is redelijk eenvoudig, maar bied je een gigantische hoeveelheid aan opties. Zo kan je je gegevens inzien maar ook alle instellingen van de band aanpassen. Zo is het mogelijk om het menu van de band aan te passen naar een indeling die jij het lekkerste vindt werken en om de front van het horloge te veranderen. Het is niet bepaald de duidelijkste app, maar met een beetje wentijd komt het vanzelf wel goed.

De app en de Mi Band 5 hebben verbinding via Bluetooth. Via de app verbind je de band met een simpel stappenplan. Eenmaal in de app ben je een paar hoofdtabbladen; Workout, Friends en Profiles. In de Workout tab is het mogelijk om je activiteit te volgen, zoals stappen, hartslag, PAI (Persoonlijke activiteitenintelligentie) en stress. Een vrij compleet overzicht op een plek. Het tweede tab is Friends. Je kunt namelijk vrienden toevoegen met andere Mi Bands, om zo elkaars voortgang te zien. Daarnaast kan je elkaar ook een bericht sturen, lekker stoken als de ander niet zoveel doet. In het tabje Profiles staat je persoonlijke informatie en kan je je apparaten beheren.

Notificaties

Op de Mi Band 5 kan je ook notificaties ontvangen. je kunt verschillende apps toestemming geven om notificaties op de band te laten zien, waaronder WhatsApp, Discord, mailingapps en vele andere. Tevens wordt je op de hoogte gesteld van alarmen, wekkers, telefoongesprekken en sms-berichten. Superhandig!

Muziek

Om het hele plaatje af te maken, kan je ook de muziek op je telefoon besturen vanuit de Mi Band 5. Erg handig tijdens het sporten, voor onderweg of gewoon lekkere luie bediening.

Activiteit

Vergeleken met de vorige versie heeft de Xiaomi Mi Band 5 flink wat meer functies. Zo zijn er een aantal extra activiteiten toegevoegd, wordt je slaap en stress gemeten en is PAI toegevoegd. Hierover zo meer.

Activiteiten

Hieronder een lijstje met de verschillende activiteiten die kunnen worden gestart. Dikgedrukt is nieuw bij de Mi Band 5.

• Walking
  • Outdoor Running
  • Treadmill
  • Cycling
  • Indoor Cycling
  • Rowing Machine
  • Yoga
  • Elliptical
  • Pool Swimming
  • Rope Jump
  • Freestyle

Deze activiteiten moet je wel handmatig starten. Bij andere (duurdere) merken starten deze vaak automatisch. Voordeel van het handmatig starten is dat dit altijd accuraat is, maar je moet er wel even aan denken. In ieder geval, als je de activiteit hebt afgerond, kan je achteraf gelijk je gegevens bekijken, inclusief de route die je eventueel hebt afgelegd.

Slaapmeting is trouwens stiekem niet echt nieuw, aangezien er al lichte en diepe slaap werd gemeten. Nu wordt er ook REM slaap gemeten. Dit is de echte diepe slaap waarin je ook actief droomt. Hierdoor is het mogelijk om inzicht te krijgen in je slaapritme en kan je eventueel ook proberen om hier wat aan te doen.

Hartslag wordt natuurlijk ook gemeten, zoals bij bijna elke fitness tracker. Hierbij zijn wel een paar opmerkingen. Zowel PAI, de stressmeting en natuurlijk de hartslagmeting maken gebruik van de sensor aan de onderkant van de tracker. Nu is dat natuurlijk geen probleem, maar in hoeverre de resultaten betrouwbaar zijn, is dat wel. Of het aan de sensor ligt of aan de software, is niet helemaal bekend. Wel is de band op drie personen drie keer geprobeerd de hartslag te meten. De duidelijke instructie op de band en app is opgevolgd (ongeveer 1 cm strak boven de pols) en daarbij zijn de volgende metingen uitgekomen.

Meting 1Meting 2Meting 3
Persoon 19710691
Persoon 2828581
Persoon 38886105

Metingen Mi Band 5

Tegelijkertijd is er met een erkende bloeddrukmeter (dank aan een van de buren die een medische opleiding volgt) op dezelfde arm ook een meting gedaan.

Meting 1Meting 2Meting 3
Persoon 1919590
Persoon 2829188
Persoon 3909491

Metingen bloeddrukmeter

Deze resultaten met elkaar vergeleken komen er toch verschillen tevoorschijn. Waar dit verschil aan is te wijten, is niet heel duidelijk. Volgens de buren kan dit liggen aan een te losse band, teveel vocht tussen de sensor en de huid of simpelweg de verschillende plaatsing van de meetapparaten. Echter, over het algemeen, doet de tracker prima zijn werk en lijken de resultaten niet al te veel uit elkaar te liggen.

PAI

De Personal Activity Indicator, in het Nederlands Persoonlijke activiteitenintelligentie, is een score op basis van je algehele sportactiviteit, hartslag, slaap en stressdata. Via een ingebouwd algoritme krijg je dan een cijfer of je gezondheid op peil is. Volgens de website van Xiaomi zou een goede PAI-score de kans op hart- en vaatziekten (cardiovascular diseases) verkleinen. Veel sporten en een gezonde levensstijl doet dit sowieso al, maar door een cijfer er aan te verbinden maakt het alles toch inzichtelijk.

Stress

Ook nieuw is dus die stressmeting. Als je deze optie aan hebt staan, houd de band constant in de gaten of je jezelf niet te zwaar belaad. Als je dat wel doet, geeft de band een seintje om even een stapje terug te doen. De stressmeting wordt gedaan door de eerdergenoemde hartslagmetingen en inspanningsmomenten uit de activiteitenlogboeken. Er is echter niet veel informatie te vinden. De betrouwbaarheid is dan ook niet geheel te zeggen. Zeker als je bedenkt dat de hartslagfunctie niet super is. Het is allemaal goed, daar niet van, maar het is meer te nemen als richtlijn.

Behavioral Tagging

Ten slotte is het ook mogelijk om zelf activiteiten aan te maken. Nou ja, niet letterlijk. Je kunt gewoon een activiteit kiezen die door de community is aangedragen of zelf een activiteit beschrijven. Door het vervolgens te starten worden de gegevens dan ook naar Xiaomi gestuurd om eventueel later nieuwe activiteiten officieel toe te voegen. Je krijgt deze activiteit dan ook niet te zien in je overzicht.

Conclusie

De Xiaomi Mi Band 5 is zeker een upgrade vanaf zijn voorgangers. Het iets grotere scherm, meer activiteitenopties, verbeterde sensor en personal assistent opties maken het ontzettend interessant voor de lage prijs. Hoewel de batterijcapaciteit niet je-van-het is, is het toch groot genoeg om, enkele dagen tot een week, niet constant te hoeven opladen. Echter moet wel gezegd worden dat de metingen niet altijd even accuraat zijn. Nu is dit voor de gewone gebruiker waarschijnlijk geen probleem, maar voor de fanatieke sporter zijn deze gegevens wel erg belangrijk. Hen is dan ook te adviseren om te kijken naar een (duurdere) specifiekere variant.

De Xiaomi Mi Band 5 is al te krijgen voor ongeveer €40.00.